طالبان به کنگره امریکا: پول‌های ما را آزاد کنید؛ آیا واشنگتن به صدای طالبان لبیک خواهد گفت؟

CC BY 2.0 / Jason Ippolito / US CapitalЗдание Капитолия США в Вашингтоне
Здание Капитолия США в Вашингтоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.11.2021
عضو شوید
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می‌گوید که ایالات متحده امریکا نخواهد به این زودی‌ها به طالبان جواب مثبت بدهد و پول‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند.
طالبان طی نامه‌ای به کنگره امریکا نوشته‌اند که نتیجه جنگ در افغانستان با توافق دوحه با هدف ایجاد روابط خوب تضمین شده است. اجرای کامل این توافقنامه هم به نفع طالبان و هم به نفع امریکا است.
در نامۀ که امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان به کنگره نوشته است، آمده است که که با فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق، آن‌ها بر اساس در خواست مردم به ویژه شهروندان "به خاطر جلوگیری از خلا قدرت و هرج و مرج" وارد کابل شدند و "دولت مستقل" ایجاد کردند.
وزیر خارجه طالبان در نامه به اعضای کنگره امریکا نوشته است که افغانستان دارای حکومت واحد، مسوول و عاری از فساد می‌باشد و مسدود بودن ذخایر ارزی افغانستان از سوی امریکا "دور از منطق" است. ما باورمندیم که مسدود کردن پول های افغانستان نه مشکل را حل می‌کند و نه خواست مردم امریکا است، بنابراین دولت شما باید پول های ما را آزاد کند.
در مورد این که آیا توافقنامه دوحه هنوز معتبر است، احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به اسپوتنیک گفت:

«توافقنامه دوحه عملاً از بین رفته است به خاطر که به آن عمل نشده است، توافقنامه دوحه حکومت عبوری و موقت بود و حالا طالبان کل قدرت را گرفته‌اند. بناً توافقنامه زیر سوال رفت و دیگر مورد اعتبار نیست و همچنان گردانندۀ توافقنامه خلیل‌زاد هم نیست».

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
در نامه، ضمن اشاره به صدمین سال روابط میان امریکا و افغانستان، آمده است که اکنون فرصت خوبی برای برقراری روابط میان دو کشور فراهم شده و دو طرف باید از تجربه تلخ گذشته درس گرفته باشند.
آیا واشنگتن به صدای کابل (طالبان) لبیک خواهد گفت، آقای سعیدی افزود:

«من باور ندارم که امریکا به‌زودی به طالبان جواب مثبت بدهد و پول ‌های شان را آزاد و روابط برقرار کند، به‌خاطر این که دوحه را نمایندۀ خود تعیین کرده و تا مدتی دوام می‌کند چنانچه سوئیس مدت چهل سال می‌شود که نمایندۀ امریکا در ایران است».

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
طالبان همچنان در این نامه گفته‌اند که آنها و امریکا از ماه فبروری سال 2020 که توافق‌نامه دوحه امضا شد، تا اکنون با هم جنگ و درگیری نظامی نداشته‌اند و بنابراین، تنبیه‌ها و تحریم‌ها باید برداشته شوند.
در مورد این که چقدر خواست طالبان معقول است در پیوند به آزاد سازی پول‌ها، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اضافه کرد:

«طالبان آنچه را که می‌گویند به نظر آنها معقول است، اما به نظر دنیا طالبان باید حکومت همه‌شمول بسازند. بناً به باور من توافقنامه دوحه دیگر ماهیت خود را از دست داده، باید هر توافقنامه که صورت می‌گیرد سر از نو صورت بگیرد».

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
طالبان از امریکا خواسته است تا با عادی‌سازی روابط با طالبان، روی معادن، صنعت و کشاورزی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، در عین حال طالبان هشدار می‌دهد که در صورت عدم آزادسازی سرمایه‌های افغانستان، جهان نیز با موج جدیدی از پناهجویان افغانستان و پیامدهای اقتصادی آن مواجه خواهد شد.
پس از تسلط طالبان در افغانستان، میلیاردها دالر پول ذخیره افغانستان از سوی امریکا بلوکه شده است. پیشتر از سقوط دولت سابق و در جریان مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هشدار داده بودند که دولتی را که در نتیجه جنگ و به زور به قدرت برسد، به رسمیت نخواهند شناخت.
جامعه جهانی و سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند تا زمانیکه طالبان حقوق بشر، اقلیت‌ها و حقوق زنان را رعایت نکنند، هرگز دولت آن‌ها را به رسمیت نخواهند شناخت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала