در سه ماه گذشته پنجاه درصد مراکز آموزشی در سراسر افغانستان بسته شدند

© Sputnik / T. Azimشاگردان دختر در مکتب کابل
شاگردان دختر در مکتب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2021
عضو شوید
اتحادیه مراکز آموزشی خصوصی می‌گوید که در جریان سه ماه پسین، پنجاه درصد از مراکز آموزشی به علت‌های گونه‌گون از جمله نبود انگیزه برای درس خواندن و چگونگی پرداخت کرایه و مالیه در سراسر کشور بسته شده اند.
به گزارش اسپوتنیک، سنجر خالد، رئیس عمومی اتحادیه مراکز آموزشی خصوصی افغانستان به طلوع‌نیوز گفت: "تحولات که در افغانستان آمد سبب شد تا فعالیت چهل تا پنجاه درصد مرکزهای آموزشی متوقف شود. کم بودن دانش‌آموز و نبود انگیزه از علت‌های عمده است".
از سویی هم، برخی از دانش‌آموزان می‌گویند که بسته بودن مکتب‌ها و‌ دانشگاه‌ها سبب شده است تا از علاقه‌مندی شان برای آماده‌گی به آزمون کانکور کاسته شود.
شبانه حبیب یار، دانش‌آموز صنف دوازده‌هم مکتب است که برنامه آمادگی آزمون کانکور‌ را به پیش می‌برد. او می‌گوید مطمئین نیست که در آزمون کانکور اشتراک کرده می‌تواند یا خیر، اما به تلاش‌اش‌ ادامه می‌دهد.
شبانه در این باره گفت: "امیدواری هنوز هم است، شاید درس خوانده بتوانیم و درآینده خود مان را بسازیم و به کشور خدمت کنیم".
دانش‌آموزانی دیگری هم استند که به علت مسدود بودن مکتب‌ها، روشن نبودن آینده‌ دانش‌آموزان دختر و فقر اقتصادی از ادامه فراگیری آموزش دست کشیده اند.
محمد عارف، مسوول یکی از کورس‌های آموزشی در غرب کابل می‌گوید که شمار اشتراک کننده‌گان دختر و پسر در صنف‌های آمادگی کانکور در این آموزشگاه حدود 60 درصد در بیش از سه ماه گذشته کاهش یافته است.
محمد عارف جمال، مدیر مسوول مرکز آموزشی ظهور گفت: "وقتی جمهوریت سقوط کرد و امارت اسلامی آمد، شاگردها کاهش پیدا کرد، به خصوص طبقه اناث، و از پنج تایم صنف آمادگی که داشتیم، حالا دو صنف داریم".
نگرانی دانش آموزان از ادامه بسته ماندن دروازه مکاتب به روی دختران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
نگرانی دانش آموزان از ادامه بسته ماندن دروازه مکاتب به روی دختران
آزمون کانکور سال گذشته با اشتراک دو صد هزار دانش‌آموز در شش دور در 34 ولایت در ماه‌های ثور و سرطان سال روان برگزار شد. امسال هم، هرچند هنوز مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالا تر از صنف شش در بسیاری از ولایت‌ها باز نشده است، اما وزارت تحصیلات عالی از تلاش‌ها برای برگزاری آزمون کانکور همانند سال پیش خبر داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала