رئیس سابق پنتاگون: اختلافات در امریکا و خروج از افغانستان منجر به تقویت روسیه شد

U.S. Defense Secretary Robert Gates
U.S. Defense Secretary Robert Gates - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.01.2022
عضو شوید
رابرت گیتس، وزیر دفاع اسبق ایالات متحده امریکا معتقد است که اختلافات درونی در امریکا و "فرار شرم آور" از افغانستان، منجر به تقویت روسیه شد.
به گزارش اسپوتنیک، آقای گیتس در مقاله‌ای که برای فایننشال تایمز نوشته، می‌گوید که اختلافات درونی در امریکا، همراه با سیاست‌های خارجی همچون "فرار شرم آور" از افغانستان، منجر به تقویت روسیه شد.
وزیر اسبق امریکا در مقاله نوشته است: اختلافات درونی ما و کنگره تقریباً فلج شده، خروج آشکار ما از خاورمیانه و به‌طور گسترده‌تر، دست کشیدن از نقش 60 ساله ما به عنوان رهبر جهانی و خروج شرم آور ما از افغانستان، این همه باعث شده که بسیاری از کشورها برای تضمین خود روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی نزدیک‌تری با روسیه و چین ایجاد کنند.
گیتس، که از سال 1991 تا 1993 به عنوان رئیس سیا ایفا وظیفه می‌کرد، در این باره خاطرنشان کرد که گفته می‌شود مسکو "کمک‌های ناخواسته زیادی از امریکا دریافت کرده است".
وزیر دفاع اسبق امریکا در این مقاله نگرانی خود را از احتمال تشدید اوضاع در اطراف اوکراین ابراز کرده و از امریکا و متحدانش خواسته تا "هر کاری ممکن را انجام دهند" تا کار را برای فدراسیون روسیه که گویا می‌تواند تشدید تنش را برنامه‌ریزی کند، دشوار کنند.
Президент США Джо Байден - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2022
بایدن: روسیه در صورت تشدید تنش پیرامون اوکراین با "فاجعه" روبرو خواهد شد
روسیه بارها اتهامات "اقدامات تهاجمی" غرب و اوکراین را رد کرده و اعلام کرده است که کسی را تهدید نمی‌کند و قصد حمله به کسی را ندارد و اظهارات "تجاوز روسیه" بهانه‌ای برای استقرار بیشتر تجهیزات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه است. وزارت خارجه روسیه پیشتر خاطرنشان کرده بود که اظهارات غرب درباره "تجاوز روسیه" و فرصت کمک به کی‌یف برای دفاع از خود در برابر آن مضحک و خطرناک است.
در عین حال، کی‌یف و کشورهای غربی اخیراً نسبت به تشدید ادعای "اقدامات تهاجمی" روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفت که روسیه نیروهای خود را در داخل خاک خود و بنا به صلاحدید خود جابجا می‌کند. به گفته وی، این موضوع هیچ کسی را تهدید نمی‌کند و نباید کسی نگران باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала