آیا اوکراین به افغانستان دوم مبدل خواهد شد

© Sputnik / Aleksei Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر Местные жители в Волновахе
Местные жители в Волновахе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2022
عضو شوید
لاوروف: کسانی که تلاش کردند افغانستان را به مرکز سیاست جهانی تبدیل کنند، اکنون در تلاش اند تا اوکراین را جایگزین افغانستان کنند.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه طی دیدار با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود وضعیت کنونی اوکراین را تلاش غرب برای ایجاد افغانستان دوم خواند.
لاوروف افزود: "کسانی که تلاش کردند افغانستان را به مرکز سیاست جهانی تبدیل کنند، اکنون در تلاشند تا اوکراین را جایگزین افغانستان کنند. و همه ما درک می کنیم که این در مورد چیست".
Учения войск противовоздушной обороны (27 марта 2020). Армения - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2022
رسانه: امریکا سامانه‌های دفاع هوایی ساخت شوروی را مخفیانه به اوکراین می‌فرستد
یحیی (چاووش) رئیس حزب خط میانه (خط سوم) در این ارتباط توضیحات داده گفت: "جنگ در افغانستان نسبت با درگیری های اوکراین بسیار فرق دارد. علت طولانی شدن جنگ ها در افغانستان از نگاه عقیده یی و ایدالوژیکی، مردم را وادر کرد که درمقابل نیروهای شوروی و بعداً نیروهای امریکایی مقاومت کنند و بجنگند. اما علت اوکراین کشور است که مرتبط به اتحاد جماهیر شوروی بود. همه این ها از یک قوم و یک دین هستند. یعنی انگیزه و عقیده قوی برای ادامه جنگ در اوکراین وجود ندارد. دیگر اینکه شرایط افغانستان نسبت به اوکراین بسیار فرق دارد، حتی از نگاه تاریخی نمی توان اوکراین را با افغانستان مقایسه کرد. همچنان مساله جغرافیه یی نیز وجود دارد".
چاووش تاکید کرد که امریکا و غرب می خواهند که تکتیک های جنگ سرد افغانستان را از طریق چند کشور اروپائی در اوکراین پیاده کنند تا باشد که اوکراین را به سرنوشت افغانستان تبدل نمایند و جنگ بین این دو کشور ادامه پیدا کند. به نظر من اگر امریکا و غرب به چنین فکر باشند، و یک تعداد جنگ جویان مزدور کشورهای غیر را به اوکراین علیه روسیه استخدام کنند، اشتباه بسیار بزرگ را مرتکب می شوند.
ورود صدها نیروی ویژه ای کماندو به شهر لشکرگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.04.2022
امریکا می‌خواهد نظامیان پیشین را به اوکراین بفرستد؛ پیشنهاد معاش دالری انگیزه‌دهی خوبی خواهد بود؟
وی گفت که سروصدا های وجود دارد که گویا ایالات متحده امریکا قصد دارد تقریباً 800 تن سربازان جنگدیده افغانستان را برای جنگ به اوکراین استخدام کنند. اما از نگاه سیاسی وضع جیو پولیتیک افغانستان با اوکراین بسیار فرق دارد. شرایط افغانستان به شکل دیگری است. هر کس که بخواهد می تواند راحت داخل افغانستان شوند و از طریق کوه های بلند سلاح و مهمات خود را انتقال بدهد. سرحد بین افغانستان و پاکستان بسته است. اما روسیه تمام تدارکات و مسیر حرکت نیروهای اوکراین را از طریق اقمار مصنوی و پهپاد های اکتشافی و نظامی تعقیب می کند. تمام پایگاه ها و تاسیسات لوژستیکی اوکراین تحت نظر نیروهای روسیه قرار دارد. باید گفت که اولین گروپ داوطلبان جنگجو غرب همین که داخل اوکراین شدند، عاجل مورد هدف راکت های دور برد روسیه قرار گرفتند که اکثریت ایشان کشته و متباقی عاجل اوکراین را ترک کردند. به این مفهوم که هم از نگاه جیوپلتیکی و هم از نگاه ارضی، وضع افغانستان و اوکراین بسیار فرق دارد. اگر امریکا چنین قصد را داشته باشد که اوکراین را به افغانستان دوم مبدل کند، این یک محاسبه کوتاه نظر سیاسی کشور های غرب و امریکا خواهد بود. گر چه روسیه در مقابل اوکراین صبر و تحمل دارد، اما در مقابل کشورهای مانند پولند، هنگری و سایر کشورهای همسایه اوکراین بسیار جدی عمل خواهد کرد. ممکن اولین کشور که در جنگ بزرگ صدمه شدید خواهد برداشت، کشور پولند باشد.
جنرال اسبق افغانی که نخواست نام‌اش تحریر گردد، دراین ارتباط گفت که به هیچ وجه اوکراین نمی تواند به افغانستان دوم مبدل شود. جنگ در افغانستان-جنگ بین امپرالیزم و سوسیالیزم بود. حالا ما در شرایط دیگری قرار داریم. تکتیک جنگ نیز تغییر کرده است و روسیه تجربه جنگ های چریکی را دارد که میتوان از موفقیت روسیه در جنگ های داخلی چچن و جنگ دولتی با کشور گرجستان 2008 را دارد. دیگر این که هدف از درگیری در قلمرو اوکراین آزاد سازی جمهوریت لوگانسک و جمهوریت دانسک می باشد. روسیه می خواهد که اوکراین کریمه و سوستوپل را به رسمیت بشناسد، نه این که اوکراین را تسخیر نماید. غرب هم توانایی مقابله با روسیه را ندارد و به اشکال مختلف اشاره می کنند که نمی خواهند با روسیه بجنگنند.
میتوان گفت که به هیچ وجه، اوکراین، افغانستان نیست. حالا قرن 20 نیست.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала