کارشناس: مداخله نظامی در نیجر می تواند زمینه را برای غارت منابع فراهم کند

© AP Photo / Sam MednickНигерийские жандармы обеспечивают безопасность в Ниамее, Нигер
Нигерийские жандармы обеспечивают безопасность в Ниамее, Нигер - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.08.2023
عضو شوید
کارشناس می گوید مداخله ECOWAS در نیجر می تواند زمینه را برای غارت منابع فراهم کند.
به گزارش اسپوتنیک، شعیب بوتامین، مشاور راهبردی برای صنعت نفت و گاز و مدیر عامل شرکت مشاوره الجزایری Ranadrill گفت: مداخله جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در نیجر، جایی که کودتا در آن رخ داد، می‌تواند راه را برای غارت منابع این کشور و تشدید اوضاع در منطقه هموار کند.
پیش از این، نشست اضطراری ECOWAS درباره وضعیت نیجر در ابوجا برگزار شد. گزارش شده است که این سازمان به کمیته ای از روسای ستاد دفاع دستور داده است تا فوراً نیروهای ذخیره را برای بازگرداندن نظم قانون اساسی در نیجر فعال کنند. بعداً، آلسان اوتارا، رئیس جمهور ساحل عاج، گفت که ECOWAS از شروع زودهنگام مداخله نظامی در نیجر حمایت می کند.
بوتامین گفت: نیجر، مانند سایر کشورهای ضعیف، به مکانی ایده‌آل برای ایجاد بحران‌هایی تبدیل شده است که امکان"حفاری عمیق تر و فایده بیشتر" را می‌دهد و بنابراین هر بهانه‌ای می‌تواند بهانه‌ای برای توجیه مداخله نظامی باشد و راه را برای غارت کشورهای جدید آفریقایی و تضعیف عمیق آنها هموار کند.
این کارشناس با تاکید بر نقش غرب در استخراج منافع اقتصادی از بحران‌های دهه‌های گذشته در قاره آفریقا، به نقش زیان‌بار این فرآیندها برای اقتصاد کشورهای این قاره اشاره کرد.
Нигерски војници - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.08.2023
وزارت خارجه روسیه: حل و فصل نظامی در نیجر به تنش منطقه‌ای منجر خواهد شد
وی تاکید کرد: "بیشتر کشورهای آفریقایی چندین دهه است که دستخوش تحولات مکرر شده اند که به بی ثباتی دامن زده و تنش و درگیری ایجاد کرده و این مناطق را به سرنوشت نامعلومی محکوم کرده است. برخی از دولت های غربی ثمره این انشعاب ها را درو می کنند که در نتیجه وضعیت در آفریقا بدتر شده است، که بر اقتصاد این قاره تأثیر منفی گذاشته است."
این کارشناس امکان مداخله خارجی در بحران نیجر را در پس‌زمینه "جنگ اعلام نشده بین غرب و شرق" رد نکرد و افزود: کشورهایی مانند نیجر اهداف آسانی برای قدرت‌های جهانی در مبارزه برای منابع انرژی هستند. در پس‌زمینه تشدید بحران انرژی، با مثال فرانسه، که بیش از 35 درصد اورانیوم مورد نیاز برای تولید برق را از نیجر وارد می‌کند.
بوتامین گفت: به عنوان مثال، ECOWAS از به رسمیت شناختن قدرت شورشیان خودداری کرد و حتی مداخله نظامی را برگزید. این تصمیم بد و غیرمسئولانه است، زیرا این اتحادیه اروپا نخواهد بود که هزینه گزافی را پرداخت خواهد کرد، بلکه همسایگان نیجر از جمله الجزایر خواهند بود که حدود 1000 کیلومتر با نیجر مرز دارد.
در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای جامعه اقتصادی غرب آفریقا کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه آگوست، شرکت کنندگان در ECOWASطرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
Сторонники размахивают флагами Нигерии, митингуя в поддержку нигерийской хунты перед зданием Национальной ассамблеи в Ниамее - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.08.2023
ECOWAS در حال طراحی مداخله نظامی احتمالی در نیجر است
نیجر، مستعمره سابق فرانسه، یکی از آخرین متحدان کشورهای غربی در منطقه ساحل صحارا باقی مانده است. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به آن وابسته است. به گزارش رسانه های فرانسوی، این کشور آفریقایی 15 تا 17 درصد اورانیوم مصرفی برای تولید برق در فرانسه را تشکیل می دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала