امریکا بعد از ویتنام نوبت آلوده سازی با زباله های رادیو اکتیو را به اوکراین داده است

© Sputnik / Igor KostinКладбище радиоактивной техники в Чернобыле
Кладбище радиоактивной техники в Чернобыле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.09.2023
عضو شوید
که هنوز بر پیامدهای جنگ ویتنام غلبه نکرده است، اوکراین را به یک "محل زباله رادیواکتیو" تبدیل می کند.
با وجود هشدارها در مورد خطرات مهمات اورانیوم ضعیف شده برای سلامت انسان و محیط زیست، ایالات متحده، به دنبال بریتانیا، شروع به ارسال چنین مهمات حاوری اورانیوم به کی‌یف کرد. با نادیده گرفتن گزینه‌های راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مشکل، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای حمایت های ضدبشری خود را در نیت خود برای مبارزه با روسیه تا آخرین اوکراینی نشان می‌دهد.
اخیراً، تصمیم دولت واشنگتن مبنی بر تامین مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف، جنجال‌هایی را در جامعه بین‌الملل ایجاد کرد. در ویتنام، نسل چهارم از عواقب عامل نارنجی (ماده کیمیاوی برای بی برگ کردن درختان) ایالات متحده رنج می برد و همچنان ادامه دارد و اکنون ایالات متحده و متحدانش به دنبال تبدیل اوکراین به یک "محل زباله رادیواکتیو" هستند.
در مصاحبه با اسپوتنیک، این مشکل توسط یک کارشناس نظامی، مدیر سابق مرکز اسناد علمی آکادمی سیاسی امنیت عمومی، سرهنگ نگوین مین تام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
اسپوتنیک: نظر شما در مورد ارسال این مهمات توسط امریکا به منطقه جنگی در اوکراین چیست؟ هدف دولت امریکا از این اقدامات چیست؟
سرهنگ نگوین مین تام: تامین مهمات حاوی اورانیوم از سوی ایالات متحده بخشی از توافق نامه های واشنگتن و کی یف است که هدف آن ایجاد مزیت در جبهه به نفع ارتش اوکراین است. با این حال، مانند سایر سلاح های مدرنی که واشنگتن با آنها به کی یف کمک می کند، مانند موشک های هدایت شونده زمین به زمین و زمین به هوا، مهمات خوشه ای، بمب های آتش زا و غیره، نمی توانند جایگزین انسان شوند. مهم نیست که ایالات متحده چقدر تسلیحات پیشرفته به اوکراین ارسال می کند، دشمن همچنان پس از چند درگیری راهی برای دفع سریع حملات خود و سرکوب آن پیدا خواهد کرد.
جنگ ویتنام و اکنون نبرد در اوکراین، ناکارآمدی بسیاری از سلاح‌های مدرن امریکایی را ثابت می‌کند.
اسپوتنیک: مهمات اورانیوم ضعیف شده خطری برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد. هیچ کس بهتر از ویتنام عواقب استفاده از چنین سلاح های "مدرن شده" را نمی داند. مردم ویتنام تا به امروز از پیامدهای استفاده ایالات متحده از "عامل نارنجی" در طول جنگی که 60 سال پیش به پایان رسید، رنج می برند. به نظر شما، عرضه این تسلیحات چه پیامدهایی بر جمعیت اوکراین امروزی و محیط زیست خواهد داشت؟
سرهنگ نگوین مین تام: مهمات اورانیوم ضعیف شده و محصولات بازفرآوری آنها معمولاً پس از استفاده تأثیر مستقیم و فوری بر روی افراد، موجودات زنده و محیط زیست ندارند. همانند عامل سمی نارنجی 2-4-D و 2-4-5Tکه میلیون ها لیتر از آن توسط ارتش ایالات متحده بر فراز ویتنام جنوبی پاشیده شد، تجمع اورانیوم در بدن انسان و موجودات زنده باید چندین دهه طول بکشد تا اثرات مضر آن را نشان دهد. استفاده از بمب، گلوله و سایر مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده می تواند منجر به آلودگی مناطق وسیعی به این فلز سمی شود و همچنین باعث ایجاد بیماری های جدی مانند سرطان، اختلال در بارداری منجر به تغییرات غیرقابل برگشت، ناباروری، تغییرات عملکردی اندام در داخل بدن شود.
Мусорная свалка в Нью-Йорке - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2023
مبدل شدن اوکراین به قبرستان زباله های هسته ای
این اتفاق برای سربازان ارتش ایالات متحده و ارتش های متحد ایالات متحده و همچنین برای سربازان و غیرنظامیان عراقی در طول عملیات طوفان صحرا (1990-1991) رخ داد، زمانی که ارتش ایالات متحده از گلوله های اورانیوم ضعیف شده برای انهدام خودروهای زرهی عراقی استفاده کرد. پس از جنگ، بیش از 350 هزار سرباز امریکایی و متحدان شرکت کننده در این جنگ دچار "سندرم جنگ خلیج فارس" شدند که به سلامت آنها آسیب جدی وارد کرد. و این فقط در عراق نبود. بسیاری از کهنه سربازان امریکایی که در عملیات آزادی پایدار در افغانستان یا سربازان ناتو که در سال 1999 در یوگسلاوی جنگیدند، علائمی شبیه به سندرم جنگ خلیج فارس داشتند.
بنابراین، اگر ارتش اوکراین از این سلاح خطرناک در میدان نبرد استفاده کند، کشور خود را به سرزمینی بزرگ با آلودگی شدید رادیواکتیو تبدیل می کند که حتی پس از صدها سال نیز نمی تواند به حالت عادی بازگردد.
اسپوتنیک: به نظر شما چه کسی مسئول استفاده از چنین سلاح هایی است؟
سرهنگ نگوین مین تام: امریکایی ها عادت ندارند مسئولیت اعمال اشتباه خود را بپذیرند. از یک طرف گزارش های دروغین درباره "سندرم جنگ خلیج فارس" می دهند و به بهانه امنیت امریکا، دانشمندان را به سکوت وامیدارند. از طرفی به طرف مقابل تهمت تحریف اطلاعات یا صحنه سازی وقایع می پردازند، هر چند که خودشان نویسنده "بطری پودر لباسشویی" هستند که کالین پاول، وزیر امور خارجه امریکا به عنوان دستاویزی برای حمله به عراق به شورای امنیت سازمان ملل نشان داد.
دولت ایالات متحده همچنین از پرداخت غرامت به قربانیان ویتنامی عامل نارنجی که توسط ارتش ایالات متحده در ویتنام جنوبی، لائوس و شمال شرقی کامبوج به مدت 12 سال (1961-1972) پاشیده شده بود، خودداری کرد. مونسانتو، یک شرکت شیمیایی که علف‌کش‌های 2-4-D و 2-4-5Tرا بدون دستورالعمل‌های مناسب تولید می‌کرد، مقصر دانست.
Жертва распыления Agent Orange во Вьетнаме  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.08.2023
چندرسانه ای
"این زندگی نبود، بلکه یک جهنم واقعی بود": عواقب استفاده از Agent Orange در ویتنام
و حتی اگر عواقب جدی در اوکراین ناشی از استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده باشد، ایالات متحده و انگلیس آماده خواهند بود تا کی یف را به این دلیل که آنها فقط تامین کننده سلاح هستند و تصمیم برای استفاده از این سلاح ها متعلق به مقامات اوکراینی است، مقصر بدانند. این ماهیت امریکا و دیگر امپریالیسم غربی است. اگر برنده شوید، اعتبار آن را به عهده می گیریم. و ما دست نشاندگان خود را مقصر شکست ها و عواقب وخیم خواهیم دانست، حتی اگر این به معنای جعل این گناه باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала