اعلامیه ای شورای ائتلاف ملی افغانستان درباره ای نشست دوحه و پیشنهادهایش به سازمان ملل

© © Sputnikبریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم
بریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2024
عضو شوید
شورای ائتلاف ملی افغانستان با نشر اعلامیه ای درباره ای نشست دوحه از سازمان ملل خواسته است تا گروه طالبان را زیر فشار قرار بدهند، تا جلو فعالیت گروه های دهشت افکن بیرونی را در درون افغانستان بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، شورای ائتلاف ملی افغانستان با نشر اعلامیه ای در واکنش به نشست دوحه از سازمان ملل خواسته است، تا کمک ها به افغانستان را کاهش نداده و نظارت کند تا این کمک ها بیجا مصرف نشوند.
بریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2023
واکنش شورای ائتلاف ملی افغانستان به بیرون کردن مهاجران افغانستانی از پاکستان
متن کامل اعلامیه ای شورای ائتلاف ملی افغانستان
به نام خداوند دانا و توانا
قطع نامه شورای ائتلاف ملی افغانستان به پیشواز نشست سازمان ملل متحد (18-19 فیبروری 2024) در ارتباط به وضعیت کنونی افغانستان در دوحه شورای ملی ائتلاف افغانستان، متشکل از سی و هفت حزب و جریان سیاسی، ضمن استقبال و قدردانی از طرح و ابتکار سازمان ملل متحد و توجهات ویژه ی جناب آقای گوتریش، سرمنشی سازمان ملل متحد، با اشتراک نماینده گان کشورهای ذیدخل در قضایای افغانستان و همچنین نماینده گان خاص کشورهای مختلف در امور افغانستان، موقف و دیگاه مشخص خود را به گونه آتی ابراز می دارد:
1- شورای ائتلاف ملی افغانستان، پشتیبانی و همکاری کامل و بدون قید و شرط خویش را از نشست دوحه که به ابتکار سازمان ملل متحد صورت گرفته، اعلام می نماید. ما درین راستا و تا آن جا که بر اساس منافع ملی کشورما باشد، در کنار سازمان ملل متحد هستیم و از هیچ گونه کمک و همکاری در این زمینه دریغ نمی کنیم.
2- شورای ائتلاف ملی افغانستان، باور دارد که سازمان ملل متحد به قضایا و مشکلات موجوده افغانستان اشراف کامل داشته، قطعا راه های بیرون رفت از بحران سیاسی موجود در افغانستان را هم به صورت دقیق و همه جانبه مد نظر دارد. با آن هم شورای ائتلاف ملی افغانستان، به نمایندگی از همه اقشار و اقوام افغانستان پیشنهادات مشخص خود را در ارتباط به این نشست مهم و سرنوشت ساز برای مردم افغانستان، نکته وار تقدیم گردانندگان این کنفرانس می نماید.
3- ما از سازمان ملل متحد احترامانه می طلبیم، تا در قدم نخست زمینه ایجاد یک حاکمیت مشروع و قانونی را به گونه ی موقت که مورد قبول مردم افغانستان و همه جوانب ذیدخل در قضایای افغانستان بوده، آماده ساخته، تا این حاکمیت عبوری زمینه سازتصویب یک قانون اساسی جامع و رفتن مردم به سوی انتخابات در آینده های نزدیک در افغانستان گردد، تا مردم کشور ما خود سرنوشت خویش را به دست گرفته، نظام مورد قبول شان را انتخاب نمایند.
نکوهش جریان های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان از دعوت این گروه در نشست دوحه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2024
نکوهش جریان های سیاسی و نظامی ضد گروه طالبان از دعوت این گروه در نشست دوحه
4- تقاضای ما از سازمان ملل متحد در مقطع کنونی این است که چون طالبان به عنوان حاکمان مشروع در افغانستان شناخته نمی شوند و نمایندگی از مردم افغانستان کرده نمی توانند، حداقل در وضعیت موجوده، از کشورهای همسایه و منطقه مطالبه گردد، تا در مقطع کنونی و تا زمان ایجاد یک حاکمیت مشروع و قانونی در افغانستان، از هرگونه معامله و امضاء پیمان نامه، چه اقتصادی و چه سیاسی، با این گروه جدا خود داری نمایند، تا فردا مردم افغانستان گرفتار مشکلات عدیده ی سیاسی، اقتصادی بر اثر تفاهم و امضاء قرارداد گروه طالبان با کشورهای دیگر نشوند.
5- تا رفتن به سوی یک حاکمیت همه شمول عبوری در افغانستان، گروه طالبان تحت فشار بیشتر قرار داده شوند، تا دروازه های مکاتب و دانشگاه ها را به روی دختران و زنان افغانستان باز نموده و اجازه کار برای قشر اناث را به بیرون از منزل بدهند.
6- از آن جایی که مردم افغانستان در شرایط کنونی در شرایط بد اقتصادی و صحی قرار دارند که سازمان ملل متحد خیلی خوب به این موضوع آگاهی دارد، تقاضای ما از سازمان ملل متحد این است که در شرایط موجود افغانستان را به حال خود رها ننموده، همچنان به کمک های اقتصادی و صحی خویش به مردم ما ادامه دهند، اما درخواست ما از مسئولان ملل متحد این است که در قسمت ارسال کمک ها به افغانستان نظارت و کنترل شدید داشته باشند، که این کمک ها نه به گروه طالبان و افراد وابسته به ایشان که به دست مردم مستحق و محروم افغانستان برسد.
7- قسمی که همه ما می دانیم، فعلا افغانستان به لانه گروه های مختلف دهشت افکن و تروریست بیرونی مبدل گردیده که حضور این گروه های تروریستی در افغانستان می تواند مایه مشکلات عدیده ی امنیتی به کشورهای همسایه، منطقه، حتی جهان گردد، بناء تقاضای ما از سازمان ملل متحد این است که به وسیله نمایندگان خویش در افغانستان و زیر فشار قرار دادن مقامات حاکمه در افغانستان، آنان مجبور و مجاب به این سازند، جلو هرگونه فعالیت گروه های دهشت افکن بیرونی را در درون افغانستان گرفته، آنان وادار به ترک افغانستان و یا استرداد آنان به کشورهای متبوع شان گردند.
8- ما از سازمان ملل متحد احترامانه استدعا داریم، طالبان را مجاب به این سازند، تا برای اقلیت های قومی، رسانه ها، اقلیت های مذهبی، زنان، مدافعان حقوق بشر و گروه های سیاسی اجازه فعالیت داده، بگذارند هر کدام این نهاد ها و بخش ها در چوکات قانون به پخش و نشر عقاید و دیدگاه های شان بپردازند.
9- شورای ائتلاف ملی افغانستان، مصرانه از سازمان ملل متحد می طلبد که در شرایط کنونی به هیچ عنوان موضوع به رسمیت شناختن طالبان را مطمح نظر خویش قرار نداده، از کشورهای همسایه افغانستان و جهان نیز بخواهند تا وارد هیچ گونه تعامل سیاسی که منجر به رسمیت شناسی طالبان می شود، نگردند.
10- ما از سازمان ملل متحد می طلبیم، تا وقتی طالبان تن به مصالحه با مردم افغانستان و گروه های سیاسی نداده و وارد فاز تعامل با جهان و سازمان ملل متحد نمی شوند و تا زمانی که در قسمت تشکیل حکومت جامع و همه شمول در افغانستان عقد تفاهم نمی کنند، به هیچ صورت از لیست سیاه سازمان ملل متحد و تحریم های بین المللی بیرون ساخته نشوند.
11- پول های بلوکه شده افغانستان در خارج متعلق به مردم افغانستان بوده، تقاضای ما از سازمان ملل متحد به صورت قطع این است که این پول های که دارایی مردم افغانستان است هرگز در اختیار طالبان قرار داده نشود، تا از آن جهت رعب و وحشت و سرکوب مردم افغانستان تحت نام مخالفان سیاسی خویش و تقویت تروریزم استفاده نمایند.
12- در صورتی که طالبان تن به تعامل با جهان و مردم افغانستان را نمی دهند، تقاضای ما از سازمان ملل متحد این است که افراد بیشتری از رهبران طالبان را تحت تحریم های شدید قرار داده، با مسدود نمودن دارایی های شان در خارج کشور، مانع هرگونه داد و ستد و سفرشان به بیرون از افغانستان گردند.
13- در شرایط کنونی تقاضای ما از سازمان ملل متحد این است که با نظارت دقیق و همه جانبه، مانع اعطاء و فروش هرگونه تسلیحات و ارسال آن از سوی کشورهای مختلف به گروه طالبان گردند.
14- هرگاه طالبان به فیصله های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی گردن نمی نهند، ایجاب می کند از سوی محاکم بین المللی مجبور به تادیب و پرداخت جرایم پولی گردند، تا حداقل بدانند که مراجع بین المللی وجود دارد که می توانند آن ها را مورد بازپرس قرار دهند.
در اخیر برای مسئولان و دست اندرکاران کنفرانس دوحه آروزی موفقیت نموده، از بازگاه ایزد منان می طلبیم تا نقشه ی راهی را که سازمان ملل متحد برای حل مشکل افغانستان ترسیم نموده، در شرایط کنونی به نفع مردم ما بوده و زمینه اجرایی بیابد.
گروه طالبان از زمان حاکمیت‌شان به این‌سو، همواره از سوی نهادهای بین‌المللی به نقض حقوق بشری متهم شده‌اند، اما این گروه پیوسته ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала