کشته شدن ۵۰۶ نفر در سال گذشته‌ ای میلادی در افغانستان

© https://twitter.comممانعت از پوشش رسانه‌ی انفجار های کابل و ضرب‌وشتم خبرنگار توسط طالبان
ممانعت از پوشش رسانه‌ی انفجار های کابل و ضرب‌وشتم خبرنگار توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2024
عضو شوید
یافته‌های یک نهاد حقوق بشری موسوم به رواداری نشان نمی‌دهد که در سال گذشته‌ی میلادی ۵۰۶ نفر در رویدادهای نقض حقوق بشر در افغانستان کشته و ۲۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، یک نهاد حقوق بشری موسوم به رواداری گزارش سالانه اش را امروز شنبه یازدهم ماه حوت منتشر و از کشته شدن بیش از ۵۰۶ نفر در یک سال گذشته میلادی خبر داد.
بر بنیاد یافته‌های این گزارش، در سال ۲۰۲۳ میلادی ۵۰۶ نفر در قتل‌های هدفمند، مرموز، فراقضایی، یورش های انتحاری و انفجار ماین‌ها و مواد انفجاری کشته و ۲۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به‌گفته‌ی رواداری، جان‌باختگان شامل ۳۹۰ مرد، ۵۸ کودک، ۳۸ زن و ۲۰ نفر دیگر با "هویت نامعلوم هستند".
در گزارش این نهاد آمده است، که کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌های آنان، مدافعان حقوق بشر، بزرگان قومی، مخالفان طالبان و دیگر شهروندان کشور قربانیان رویدادهای نقض حقوق بشر هستند.
وقوع آتش‌سوزی در غرب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2024
کشته و زخمی شدن ۲۴ تن در انفجار امروز غرب کابل

تلفات ناشی از یورش ها و انفجار ماین

در گزارش رواداری آمده است، که در سال ۲۰۲۳ در نتیجه‌ی شش یورش انتحاری و انفجاری در ولایت‌های کابل، بدخشان و بغلان، ۸۶ نفر کشته و ۱۵۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی رواداری، اکثریت قربانیان این یورش ها شهروندان هزاره و شیعه بودند.
همچنین بر اساس یافته‌های رواداری، در جریان سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۵۵ نفر، شامل ۴۳ کودک، ۱۱ مرد و یک زن در نتیجه‌ ای انفجارهای ماین‌های کارگذاری‌شده، سرگلوله‌ها و دیگر مهمات به‌جامانده از جنگ کشته و ۵۲ نفر دیگر، شامل ۳۱ کودک، ۱۴ مرد و هفت زن زخمی شده‌اند.
در این گزارش آمده است، که اکثریت قربانیان این رویدادها را کودکان تشکیل می‌دهند.
رواداری گفته است، که ماین‌ها و مهمات به‌جامانده از جنگ اکنون بزرگ‌ترین چالش و مهم‌ترین عامل تلفات غیرنظامیان در ولایت‌های جنوبی و شرقی است.
به‌گفته‌ی سازمان ملل متحد، افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورها به ماین و مواد انفجاری است.
دفتر هماهنک‌کننده‌ای کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد سال گذشته گفته بود، که سه میلیون نفر در افغانستان در شعاع یک کیلومتری ماین‌ها، بمب‌های دست‌ساز و بقایای مواد منفجره‌ی به‌جامانده از جنگ زندگی می‌کنند.
پکتیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2024
کشتن یک نظامی پیشین از سوی جنگجویان گروه طالبان در پکتیا

کشتار هدفمند، مرموز و فراقضایی

برپایه یافته‌های گزارش رواداری، از اول ماه جنوری سال ۲۰۲۳ تا دسمبر ۲۰۲۳، ۳۶۵ نفر به‌صورت هدفمند، مرموز و غیرقضایی از سوی گروه طالبان و افراد ناشناس کشته و ۶۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به‌گفته‌ی رواداری، کارمندان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان گروه طالبان و دیگر افراد غیرنظامیان شامل قربانیان این قتل‌ها اند.
این نهاد تأکید کرده است، که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که طالبان و افراد ناشناس مرتکبان کشتارهای هدفمند و غیرقانونی افراد در سال ۲۰۲۳ بودند.
به‌گفته‌ی رواداری، طالبان اطلاعات مرتبط به این‌گونه کشتارها را به‌شدت کنترل و از انتشار آن جلوگیری می‌کنند.
این دفتر گفته است، که موارد فراوانی وجود دارد که خانواده‌های قربانیان و یا خبرنگاران محلی به‌دلیل ارائه‌ی معلومات درباره‌ی کشتارهای هدفمند و مرموز بازداشت و زندانی شده‌اند.
به‌گفته‌ی رواداری، طالبان دست‌داشتن در قتل‌های مرموز را رد می‌کنند و آن را به افراد مسلح نسبت می‌دهند، اما تا اکنون هیچ اقدامی برشناسایی و بازداشت این افراد ناشناس انجام نداده‌اند.

کشتار هدفمند کارمندان حکومت پیشین

رواداری گفته است، که از میان افرادی که در جریان سال ۲۰۲۳ به‌صورت هدفمند و فراقضایی کشته شده‌اند، ۸۲ نفر آنان کارمندان حکومت پیشین، اعم غیرنظامی و نظامی بودند.
به‌گفته‌ی رواداری، از جمع ۸۲ نفر، ۶۸ نفر نظامی و ۱۴ نفر دیگر کارمندان بخش ملکی حکومت پیشین بودند.
گروه طالبان که پس از حاکمیت اش بخشش عمومی اعلام کرده، همواره کشتار کارمندان حکومت پیشین بدست اعضای این گروه را رد کرده و گفته‌اند که به فرمان عفو رهبر شان پابند هستند.

کشتار غیرنظامیان به اتهام همکاری با گروه‌های مخالف طالبان

رواداری افزوده است، که مدرک های بدست‌آمده نشان می‌دهد که گروه طالبان در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۱ غیرنظامی را به اتهام همکاری یا عضویت در گروه‌های مخالف شان کشته اند.
به‌گفته‌ی رواداری، اتهام قربانیان وابستگی به "جبهه مقاومت ملی افغانستان" و دیگر گروه‌های مخالف بوده‌ است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
گروه طالبان در چندین نشست استادان پیشین دانشگاه های کابل را کافر خطاب و تاکنون چند تن از استادان دانشگاه ها را به بهانه های گوناگون زندانی و شکنجه کرده اند.
با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند و روزانه صدها نفر از بیکاری این کشور را ترک می کنند.
اگرچه گروه طالبان پس از فرمان رهبرشان ادعا می کنند، که کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش پیدا کرده است، اما مقام های کشورهای ایران و تاجیکستان این ادعای گروه طالبان رد کرده و می گویند که تولید موادمخدر در افغانستان کاهش پیدا نکرده است.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала