فارین پالیسی: القاعده در افغانستان پس از چیرگی طالبان در حال رشد است

© Sputnikتجلیل از یکسالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در کندهار و بدخشان
تجلیل از یکسالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در کندهار و بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.03.2024
عضو شوید
در گزارشی این روزنامه ای امریکایی آمده است، که القاعده به ترفندهای قدیمی خود در افغانستان بازگشته است و این گروه تروریستی مانند پیش از طراحی یورش های یازده سپتمبر پیش از 2001، اردوگاه‌های آموزشی شبه نظامیان را اداره می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، لین اودانل، در مقاله‌‌ای در روزنامه فارین پالیسی نوشته است، که القاعده زمانی از سوی اسامه بن لادن اداره می‌شد، در حال حاضر در عملیات‌های طالبان نقش دارد، زیرا این گروه معادن افغانستان را غارت می‌کنند و کمک‌های بین‌المللی را به قصد کاهش رنج میلیون‌ها شهروند افغانستان می‌دزدند.
این روزنامه به نقل از گزارش نشر نشده که در میان دیپلماتان غربی و مقام های سازمان ملل رد بدل شده افزوده است: "القاعده برای تسهیل جاه طلبی‌های خود هفته‌ی ده‌ها میلیون دالر از معادن طلا در ولایت‌های بدخشان و تخار شمالی افغانستان که ده‌ها هزار کارگر را استخدام می‌کند و از سوی جنگ سالاران نزدیکان طالبان نگهبانی می‌شود، جمع آوری می‌کند".
al-Qaeda - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.01.2024
شورای امنیت سازمان ملل متحد: گروه طالبان پیوندش با گروه القاعده را نگهداشته است
نسخه‌ای از این گزارش که به فارین پالیسی رسیده آمده است: "این پول نشان دهنده سهم 25 درصدی درآمد حاصل از معادن طلا و سنگ‌های قیمتی است. افزون بر 11 معدن طلا دیگر این پول توسط دو جناح طالبان با القاعده تقسیم می شود: جناح سراج الدین حقانی، وزیر داخلی طالبان در کابل و جناح هیبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در کندهار، که نشان می‌دهد هر دو رهبر، که به طور گسترده به عنوان رقیب اصلی شناخته می شوند، رابطه صمیمی با القاعده را به عنوان پیش‌برد منافع خود و هم‌چنین کمک می‌دانند".
برپایه این گزارش، درآمد ماهانه طالبان از معادن طلا به بیش از 25 میلیون دالر می‌رسد، اگرچه این پول در بودجه رسمی این گروه دیده نمی‌شود.
برپایه گزارش فارین پالیسی این پول "مستقیماً به جیب مقام‌های بلندپایه طالبان و شبکه‌های شخصی آن‌ها می‌رود". این گزارش می‌گوید از زمان آغاز فعالیت معادن در آغاز سال 2022، سهم القاعده در مجموع به 194.4 میلیون دالر رسیده است.
با این حال فارین پالیسی ادعا کرده است، که طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان با وجود گزارش‌های سازمان ملل ادامه روابط با القاعده را رد کردند اما این انکارها به دلیل انباشته شدن بوده و شواهد نشان می‌دهد که طالبان و القاعده مثل همیشه به یک‌دیگر نزدیک هستند.
برپایه گزارش فارین پالیسی، اکنون که طالبان‌ می‌توانند بدون مجازات عمل کنند، طالبان بار دیگر به فرماندهان و عوامل القاعده هر چیزی را که نیاز دارند، "از اسلحه گرفته تا همسر، مسکن، پاسپورت و دسترسی به شبکه گسترده قاچاق" ایجاد شده در طی دهه‌ها برای تسهیل در اختیار آنان می‌گذارند.
در همین حال، هانس جاکوب شیندلر، مدیر ارشد پروژه مبارزه با افراط گرایی مستقر در برلین و نیویورک گفته است: " واضح است که طالبان هرگز موضع خود را در قبال تروریسم بین المللی و به ویژه القاعده تغییر نداده است".
شیندلر افزود؛ که پروژه مبارزه با افراط‌گرایی برای دولت‌های غربی که ممکن است در فکر رابطه نزدیک تر با رژیم طالبان یا حتی به رسمیت شناختن دیپلماتیک باشند، هشداری به صدا درآورد.
او گفت، که طالبان حتی در سطح تاکتیکی یک شریک ضد تروریسم "قابل باور نیستند." در عوض، این گروه "یکی از حامیان اصلی تروریزم در سراسر جهان باقی می‌ماند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала