ووچیچ: 25 سال پس از تجاوز ناتو، صربستان همچنان قوی است

© AP Photo / Darko VojinovicПрезидент Сербии Александр Вучич
Президент Сербии Александр Вучич - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.03.2024
عضو شوید
الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفت: ربع قرن پس از بمباران ناتو در جمهوری فدرال یوگسلاوی در سال 1999، صربستان، با وجود تجاوزات که تجربه کرد، یک کشور زنده، قوی و آزاد است.
به گزارش اسپوتنیک، ووچیچ در شبکه های اجتماعی نوشت که امروز 25 سال از آغاز تجاوز ناتو می گذرد. ​​19 نفر از قوی ترین ها به صربستان حمله کردند. بدون هیچ حقی و برای اولین بار بدون تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، آنها 78 روز کشور ما را ویران کردند. آنها کودکان ما را کشتند. آنها پاره کردند. اما، با وجود همه ، صربستان زندگی می کند. بیدار، قوی تر و شجاع تر، سرسخت و مهمتر از همه – آزاد است، آزادی مهم تر از هوا است، آنها هرگز نمی توانند آن را از ما بگیرند، صربستان زنده خواهد ماند! -
"
روز یکشنبه، بیست و پنجمین سالگرد بمباران ناتو در جمهوری فدرال یوگسلاوی با نثار گل در بنای یادبود میلیکا راکیچ سه ساله درگذشته آغاز شد. بنای یادبود با نقش یک دختر و یک پروانه سیاه در پارک تاشماجدان، یادبود تمام جوانان صربی است که در عملیات اتحاد جان باختند. کتیبه روی بال های سنگی یک پروانه می گوید: "ما تنها بچه بودیم".
در مراسم اهدای تاج گل نیکولا سلاکوویچ وزیر کار، حفاظت اجتماعی و امور کهنه سربازان صربستان، نمایندگان وزارت دفاع و وزارت امور داخلی، رئیس Rossotrudnichestvo اوگنی پریماکوف، سفیر روسیه، الکساندر بوتسان-خارچنکو، حضور داشتند. عضو شورای فدراسیون روسیه ولادیمیر چیژوف، نمایندگان کهنه سربازان و سازمان های عمومی.
Участники протестов в Белграде после введения комендантского часа - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.12.2023
واکنش وزارت خارجه روسیه به ناآرامی های صربستان
در سال 1999، یک رویارویی مسلحانه بین جدایی طلبان آلبانیایی از قوای آزادیبخش کوزوو و نیروهای امنیتی صربستان منجر به بمباران FRY (در آن زمان متشکل از صربستان و مونته نگرو) توسط نیروهای ناتو شد. این عملیات نظامی بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس ادعای کشورهای غربی مبنی بر اینکه مقامات FRY ظاهراً در خودمختاری کوزوو پاکسازی قومی انجام داده و یک فاجعه انسانی را در آنجا برانگیخته اند، انجام شد. حملات هوایی ناتو از 24 مارچ تا 10 جون 1999 ادامه یافت.
بمباران ناتو منجر به مرگ بیش از 2.5 هزار نفر از جمله 87 کودک و خسارت 100 میلیارد دالری شد، طب عواقب استفاده از اورانیوم ضعیف شده را ثبت می کنند که منجر به افزایش سرطان می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала