سپنتا: گفتگوها روی صلح پشت درهای بسته نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت

© Sputnik . Zuhal Sarhadسپنتا: گفتگوها روی صلح پشت درهای بسته نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت
سپنتا: گفتگوها روی صلح پشت درهای بسته نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور پیشین امنیت ملی هشدار می‌دهد که تلاش‌های کنونی برای گفتگوها با طالبان پشت درهای بسته انجام می‌شوند و به گفتۀ او، این گونه تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلو نیوز، رنگین دادفر سپنتا مشاور پیشین امنیت ملی هشدار می‌دهد که تلاش‌های کنونی برای گفتگوها با طالبان پشت درهای بسته انجام می‌شوند و به گفتۀ او، این گونه تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت.
آقای سپنتا در نشست احزاب و چهره‌های سیاسی با شورای عالی صلح می‎گوید که روند صلح باید بین الافغانی باشد و دستاوردهای چند سال گذشته و نیز جنایت‌هایی که از سوی طرف‌های درگیر انجام شده اند، نادیده گرفته نشوند.

زلمی خلیل‌زاد با طالبان دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان
زلمی خلیل‌زاد با طالبان دیدار کرد

به گفته او، مردم افغانستان نمی‌خواهند تا نیروهای خارجی برای همیش در افغانستان بمانند اما زمانی که مقدمات توافق صلح با طالبان ایجاد شوند پس از آن به عنوان گام دوم روی جدول زمانی خروج این نیروها گفتگو شود.
آقای سپنتا هشدارمی‌دهد که اگر روند صلح بین الافغانی نشود وحکومت مردم درآن دخیل نباشند، خطر مبدل شدن احتمالی افغانستان به میدان رقابت میان قدرت های بزرگ برجسته خواهد شد.
او گفت: "ما به حالت هایی مثل اوایل سال نود میلادی بر می‌گیردیم. گفتگوهای پشت درهای بسته میان قدرت‌های بزرگ و طالبان صورت می‌گیرد. حتا در گفتگوهای ژنف حکومت وقت افغانستان حضور داشت. در گفتگوهای کنونی، حکومت وقت افغانستان حضور ندارد، چه رسد به مردم افغانستان و نماینده‌گان افغانستان. این گفتگو، گفتگویی از موضع ضعف میان ایالات متحده امریکا و طالبان است".
آقای سپنتا به این باور است پاکستان از جنگ افغانستان هنوزهم پشتیبانی می‌کند و نیز کشورهایی چون روسیه و ایران در گفتگو با طالبان اند و این همه این واقعیت را برملا می‌سازد که اجماع بین‌المللی برای حمایت از تلاش‌های ضد هراس‌افگنی در افغانستان درهم شکسته است.
در این میان شورای عالی صلح می‌گوید که رایزنی‌ها را برای ایجاد یک هیئت با صلاحیت به شمول نماینده‌گان مردم و احزاب سیاسی ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала