تنها ورزشکار افغانستان در ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان + ویدیو

© K. Bezhanتنها ورزشکار افغانستان در ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان + ویدیو
تنها ورزشکار افغانستان در ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سه روز سفر، گم کردن توشه راه و هزینه شخصی، این همه مشکلات سد راه تنها ورزشکار افغانستانی برای اشتراک در بزرگترین ریداد ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان در روسیه نشد.
گشایش بزرگترین رویداد ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
گشایش بزرگترین رویداد ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان در روسیه

به گزارش اسپوتنیک، رویداد بزرگ ورزشهای زمستانی دانشجویان جهان در شهر کراسنایارک روسیه با اشتراک ورزشکاران 58 کشور جهان چند روز پیش آغاز شد.

مجتبی شیدانی تنها ورزشکار افغانستان است که در رشته اسکی الپاین در این رویداد بزرگ از کشورش نمایندگی می کند.

مجتبی برای رسیدن به این رویداد بزرگ ورزشی دانشجویان در کراسنایارسک حریفان زیادی را از پیش رو برداشت و در رقابت های محلی از میان 40 اشتراک کننده، نفر نخست شد.

مجتبی در 3 سالگی درگیر ورزش شده است و برای نخستین بار ورزشی اسکی را در تلویزیون دیده است.

مجتبی شیدانی می گوید:- "چند سال پیش مربیان سویسی به ولایت بامیان آمدند و کوه های آنجا را دیدند. آنها گفتند اینجا مکان مناسب برای اسکی است".

به گفته مجبتی، اسکی یک ورزش جدید برای افغانستان است. نزدیک به 100 نفر در این رشته ورزشی تمرین می کنند و در ولایت بامیان تنها یک مجموعه ورزشی آموزشی این رشته ورزشی وجود دارد. علیرغم وضعیت دشوار در افغانستان، هیچگونه مشکلی در توسعه ورزش وجود ندارد.

او گفت:- "بلی، افغانستان یک کشور امن نیست، اما ولایت های وجود دارد که در آن امنیت وجود دارد و ولایت من یکی از آنها است و شما می توانید با خیال راحت در آنجا ورزش کنید".

او افزود، زمستان بامیان و کراسنایارسک شبیه هم اند، در زمستان هوای بامیان هم به منفی 30 درجه و در تابستان تا مثبت 45 درجه می رسد و دومین شباهت این شهر با بامیان این است که مردم اینجا بسیار شبیه مردم افغانستان است.

شیدانی گفت: مردم اینجا چهره های شان مانند ما است. مردم مهمان نواز و مهربان دارد و اغلب آنها مانند ما لبخند می زنند.

او در پایان گفت، که پیش از مسابقه او اضطراب و هیجان دارد و کوشش می کند نماینده خوبی برای کشور خود باشد.

هیئت افغانستانی توانسته اند که خودشان را با سفر سه روزه به کراسنایارسک برسانند. در این سفر آنها از ولسوالی های ناامن و راه های پر خطر گذشته اند. آنها از کابل تا مسکو و پس از آن به کراسنایارسک 12 ساعت پرواز داشته اند و محموله شان را گم کرده اند و بنابراین لباس های شان برای زمستان مناسب نیست.

سید شرف امیری سکرتر جنرال فدراسیون ورزشی دانشگاه های افغانستان می گوید: متاسفانه ما مدت سه سال است که در این بخش کار می کنیم و هیچ بودجه ای نداریم. دولت به ما کمک نمی کند و مجبور شدیم با هزینه شخصی خود در این رویداد شرکت کنیم.

ماستر منقوش نسیمی رئیس ورزشی دانشگاه های افغانستان می گوید، سازمان دهندگان بازی های دانشجویی با آنها کمک کردند.

او افزود، او در مسابقات دانشجویی دانشگاه های جهان در کازان، آلماتی، کوریای جنوبی و چین شرکت کرده است، اما مسابقات امسال از دیگر مسابقات بسیار متفاوت است.

منقوش نسیمی رئیس هیئت ورزشی افغانستان گفت: اینجا سرد است و زمستانی واقعی را ما در اینجا احساس می کنیم! و دومین ویژگی اینجا این است که کوه ها برای ورزشهای زمستانی به طور طبیعی است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала