با یک نقطه فیل مجلس نمایندگان افغانستان قیل شده است

© Photo / ارگبا یک نقطه فیل مجلس نمایندگان افغانستان قیل شده است
با یک نقطه فیل مجلس نمایندگان افغانستان قیل شده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روز گذشته نمایندگان مجلس افغانستان فیصله کردند تا با رای‌گیری روی برگه مورد اختلاف به تنش‌های این مجلس نقطه پایان بگذارند.
رحمانی: من بخاطر مصلحت کشور و منافع ملی انتظار می کشم - اسپوتنیک افغانستان
رحمانی: من بخاطر مصلحت کشور و منافع ملی انتظار می کشم

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خامه پرس، مجلس نمایندگان امسال افغانستان یکی از بهترین و پرطرفدار ترین سوژه های طنز و ریشخندی را ایجاد کرده است و این بر عهده طنزنویسان، کمیدین ها، کارتونیست ها و کاریکاتوریست ها است که چگونه از این سوژه عظیم و غنی برای کار خود استفاده می کنند و مردم را می خندانند.

جنجال در مجلس از زمانی آغاز شد که میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی بر سر ریاست مجلس نمایندگان رقابت داشته و انتخابات برای رای به این دو برگزار شد.

در میان آرا یکی از برگه های رای دهی سهوا یک نقطه در زیر محل رای دهی گذاشته شده بود.

میر رحمان رحمانی نماینده پروان در مجلس همان زمان با بردن ۱۲۴ را و بر اساس قانون پنجاه جمع یک از سوی رییس موقت مجلس برنده اعلام شد ولی کمال ناصر اصولی نماینده خوست در مجلس و رقیب آقای رحمانی که ۵۵ رای برده بود این پیروزی را نپذیرفت.

پس از آن موجی از خشونت ها در پارلمان آغاز شد و نمایندگان دست به توهین و تحقیر همدیگر زدند. اصولی در صفحه فیسبوکش نوشت وقتی «از خود تو را بفروشد از بیگانه چی گله» طرفداران رحمانی نیز عمل اصولی را خلاف اصول دانسته و اعلام کردند یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نخواهند کرد.

تنش ها زمانی بیشتر شد که اصولی و هوادارانش به چندین جلسات کمیسیون های مشترک از هر دو جانب وقع و توجهی نکردند.

دیروز راضیه منگل یکی دیگر از وکیلان هوادار اصولی خطاب به قاضی نذیر حنفی نماینده هرات گفت «تو انسان متعصب استی بشی گُم شو.»

جنجال ها در مجلس در حالی ادامه دارد که امروز نیز ۱۶۷ نماینده مجلس خواهان برگزاری انتخابات علنی بر سر ریاست شدند.

بالاخره دو طرف توافق کردند تا صحت و ابطال یک رای مشکوک میر رحمان رحمانی را به‌رای‌گیری در صحن جلسه‌ی عمومی بگذارند. در ارتباط به‌میکانیزم رای‌گیری، طرح طرف اصولی این بوده است که جلسه سری و آرا به‌شکل علنی در صندوق ریخته شود — که این طرح از طرف مقابل پذیرفته شده است و دارالانشای مجلس ترتیبات رای‌گیری را روی دست گرفته و صندق گذاشته است.

ولی یک تعداد دیگر از وکیلان موسوم به گروه سوم از برگزاری انتخابات جلوگیری کرده اند که امروز نیز سرنوشت یک نقطه مشکوک معلوم نشده و به دور دیگر رفت.

اصولی میر رحمان رحمانی را متهم به توزیع و پول و رشوه کرده و گفته بود او در دستشویی های پارلمان نیز به نمایندگان پول داده است.

رحمانی موضوع پول را رد کرده می گوید اصولی خلاف برنامه و پالیسی پارلمان عمل می کند.

طرفداران رحمانی امروز نیز گفته اند که تا آخر مقاومت خواهند کرد و تسلیم خواست های غیر مسوولانه و نامعقول نخواهند شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала