چرا خلیل‌زاد پس از دو روز حضور در کابل تاکنون با غنی دیدار نکرده است؟

© Office of the National Reconciliation Council of the Islamic Republic of Afghanistanچرا خلیل‌زاد پس از دو روز حضور در کابل تاکنون با غنی دیدار نکرده است؟
چرا خلیل‌زاد پس از دو روز حضور در کابل تاکنون با غنی دیدار نکرده است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در دومین روز حضورش در کابل با برخی از چهره‌های سیاسی کشور دیدارهایی داشته‌است، اما تاکنون با رئیس‌جمهور غنی دیدار نکرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابع آگاه از سیاست‌های افغانستان می‌گویند که احتمال در میان بودن طرح ادارۀ موقت یکی از دلایلی است که رئیس‌جمهور غنی تاکنون به دیدار با خلیل‌زاد تمایل نشان نداده‌است.

خلیل‌زاد دو شنبه‌شب به کابل آمد. او در این مدت با عبدالله عبدالله، حامد کرزی، عبد رب الرسول سیاف، حنیف اتمر و حمدالله محب  دیدارهایی داشته است.

منابعی در ارگ می‌گویند که رئیس‌جمهور غنی نخواسته است که با آقای خلیل‌زاد دیدار کند.

دیدار حامد کرزی با خلیلزاد و گفت و گو درباره روند صلح  - اسپوتنیک افغانستان
دیدار حامد کرزی با خلیلزاد و گفت و گو درباره روند صلح 

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه گفت: «یک پیام بسیار جدی که طرح حکومت موقت از زبان خلیل‌زاد به‌سرعت مطرح می‌شود و اقدامات سریع برایش صورت می‌گیرد نشان دهندۀ این است که امریکاییان نسخۀ حل قضیه را در حکومت موقت می‌بینند».

ریاست‌‎جمهوری نمی‌خواهد که علت ندیدن آقای غنی را با زلمی خلیل‌زاد درمیان بگذارد، اما منابعی در ارگ می‌گویند که پیام‌های رئیس‌جمهور غنی از سوی آقای اتمر، محمود فضلی و آقای محب به زلمی خلیل‌زاد رسانیده شده‌اند.

رحمت‌الله اندر، سخن‌‎گوی مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور بیان داشت: «مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور در دیدارش با فرستادۀ ویژۀه امریکا برای صلح افغانستان به تأمین آتش‌بس در افغانستان تأکید کرد».

سید اسحاق گیلانی، عضو رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی نیز به این باور است که رئیس‌جمهور غنی از این‌رو با زلمی خلیل‌زاد دیداری نداشته‌است که به‌گونۀ احتمالی طرح حکومت موقت درمیان است: «کسانی که حکومت موقت را می‌خواهند ساده لوحانه نیست، بلکه بسیار هوشیارانه است؛ به‎خاطری‌که جلو خون‌ریزی در افغانستان گرفته شود».

اما سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهور می‌گوید که با آمدن حکومت موقت در افغانستان نظام ازبین خواهد رفت: «طرح ادارۀ موقت یعنی گسست، فروپاشی و لغو قانون اساسی است».

این همه در حالی است که انتظار می‌رفت دور دوم مذاکرات صلح روز گذشته در قطر آغاز شود، اما تا هنوز هم این مذاکرات آغاز نشده‌اند.

پیش از این طالبان گفته‌اند که بحث دربارۀ چگونگی ایجاد نظام آینده از اولویت‌های این گروه است، اما هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که تأمین آتش‌بس اولویت این هیئت است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала