دانمارک: فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها در افغانستان نباید به مخاطره بیفتند

© @https://www.mfa.gov.af دانمارک: فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها در افغانستان نباید به مخاطره بیفتند
دانمارک:  فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها  در افغانستان نباید به مخاطره بیفتند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.03.2021
عضو شوید
وزیر خارجه دانمارک در تماس با همتای افغان خویش ضمن تاکید بر ادامه حضور نظامیانش در افغانستان گفت که پیشرفت‌های افغانستان نباید در روند صلح این کشور به مخاطره بیفتد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای وزارت امور خارجه، یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک در ویدئو کنفرانس با حنیف اتمر، وزیر خارجه کشور با تاکید بر حفظ دستاوردهای دموکراتیک و حقوق بشری افغانستان، تصریح کرد که در روند صلح «فداکاری‌ها و پیشرفت‌ها نباید به مخاطره بیفتد».

کوفود ضمن حمایت از تلاش‌ها و گفت‌وگوهای صلح، اظهار داشت که افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه امن تروریست‌ها مبدل شود و از ادامه همکاری‌های دانمارک در چارچوب ماموریت «حمایت قاطع» اطمینان داد.

براساس بیانیه منتشر شده وزارت خارجه، دو طرف همچنین درباره نهایی‌سازی توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور، تقویت روند صلح افغانستان، حکومتداری خوب و ادامه کمک‌های دانمارک برای افغانستان گفت‌وگو کردند.

محمد حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
اتمر: بازگشت طالبان خطر بزرگی برای منطقه و جهان است

اتمر در این تماس ضمن ارائه جزئیات درباره آخرین تحولات روند صلح به همتای دانمارکی خود گفت که دولت افغانستان به راه‌حل سیاسی که برای ملت افغانستان و جامعه جهانی قابل قبول بوده و منجر به صلح برگشت‌ناپذیر و پایدار شود، باورمند است.

وزیر خارجه دانمارک درحالی از ادامه حضور نظامیانش در افغانستان خبرداده که براساس توافقنامه قطر همه نیروهای آمریکایی و ناتو باید تا اول ماه می سال جاری خاک افغانستان را ترک کنند.

با این حال، در آستانه خروج مهلت خروج نیروها از افغانستان، همه چیز حاکی از احتمال ادامه حضور نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان فراتر از زمان تعیین شده است.

از سوی دیگر، طالبان نیز با فاصله‌گیری از ادبیات محافظه‌کارانه اخیرش نسبت به آمریکا چندین بار نسبت به ادامه حضور نیروهای خارجی هشدار داده است.

طالبان در بیانیه‌های متعدد هشدار داده که نقض توافقنامه قطر منجر به «جنگی بزرگ» خواهد شد که مسئولیت آن با آمریکا است و در موردی دیگر نیز تصریح کرده که درصورت عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه، این گروه «برای استقلال افغانستان آماده قربانی دادن است».

با این حال، یکی از گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها موضوع تمدید 6 ماهه مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان است، سخنگوی طالبان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که طالبان هرگز با تمدید حضور این نیروها موافقت نمی‌کند.

طالبان و دولت افغانستان در حال آماده‌سازی برای یک بهار پر از خشونت هستند اما برخی کارشناسان می‌گویند که احتمال تمدید نیز پس از افزایش درگیری‌های احتمالی وجود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала