عربي Sputnik
سن پترزبورگ
به سن پترزبورگ پایتخت شمالی روسیه و محل برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه خوش آمدید
سن پترزبورگ – پایتخت سابق روسیه و دومین شهر بزرگ این کشور می باشد. سن پترزبورگ شمالی ترین شهر دنیا و با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است. و همچنان جوانترین شهر از جمله شهرهای بزرگ اروپایی به شمار می رود‪.


تاریخ سن پترزبورگ به 27 مه 1703 بازمیگردد، هنگامی که پتر کبیر قلعه پتروپاول را در کنار رود نوا بنا کرد‪.

در دهه اول، سن پترزبورگ به عنوان یک قلعه، یک بندر و پایگاهی برای ناوگان بالتیک ساخته شد، اما رونق تجارت دریایی آن را تبدیل به یک مرکز فعالیت اقتصادی و صنعتی کرد‪.
در سال 1712 کاخ سلطنتی از مسکو به سن پترزبورگ منتقل شد و از این زمان پایتخت روسیه به کنار رود نوا رسید‪.
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمای کاخ زمستانی از میدان کاخ
©Sputnik/Alexei Danichev/ میدان کاخ در سن پتززبورگ
©Sputnik/Alexei Danichev/ کشتی "آورورا" در کنار سرک ساحلی پتروگرادسکی در سن پترزبورگ
در قرن بیست یکم حوادث غم انگیز بسیاری برای سن پترزبورگ به وقوع پیوست‪.

این شهر مرکز سه انقلاب 1905-1907 – 1917 می باشد. جنگ داخلی که پس از انقلاب اکتوبر 1917 به وقوع پیوست، این شهر را تقریباً ویران کرد. تا سال 1917 جمعیت این شهر 2.5 میلیون نفر بود اما بر اثر قحطی 1918 – 1920 تنها 600 هزار نفر باقی ماند‪.
اما لحظه غرور آفرین شهر سن پترزبورگ در جنگ جهانی دوم بود. در سال 1941 – 1944 این شهر 872 روز در محاصره قرار داشت که منجر به کشته شدن 1.5 میلیون نفر شد‪.
بخاطر شجاعت و رشادت بی سابقه به لنینگراد عنوان افتخاری "شهر قهرمان" اهدا شد‪.

امروز سن پترزبورگ مهمترین مرکز اقتصادی، علمی و فرهنگی روسیه و مرکز عمده حمل و نقل است. در سن پترزبورگ و حومه آن بیشترین تعداد کارخانه های تولید موتر وجود دارد. دارای بندرهای در حال توسعه، هوتل‌ها و رستورانت‎های در حال رشد می باشد. سن پترزبورگ یکی از مهمترین مراکز توریستی روسیه محسوب می شود - بخش تاریخی این شهر و آثار تاریخی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند‪.

   

اماکن دیدنی
مرکز شهر به طور کلی یک بنای بزرگ است که میزبان گردشگران می باشد. از مهمترین اماکن دیدنی این شهر می توان به موزیم هرمیتاژ، قلعه پتر و پاول، کلیسای اسحاق و خیابان نوسکی اشاره کرد. اما از تمامی مکانهای دیدنی سن پترزبورگ طی یک هفته نمی توان بازدید کرد‪.
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمایی از قوس ساختمان نظامی در میدان کاخ
©Sputnik/Alexei Danichev/ ستون الکساندر در میدان کاخ
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمای کاخ زمستانی از میدان کاخ
میدان کاخ در سن پترزبورگ یکی از زیباترین معماری های جهان است. از یک سو نمای کاخ زمستانی و از سوی دیگر ساختمانی که امروز محل اداره‌های دولتی، ساختمان‌های دو - سه منزله که توسط یک قوس به هم متصل شده اند. در مرکز میدان ستون الکساندر قرار دارد که یادمانی از پیروزی روسیه علیه اردوی ناپلئونی فرانسه است. در قسمت شرقی نیز ساختمان گاردهای سلطنتی سابق قرار دارد‪.

نام این میدان برگرفته شده از کاخ زمستانی می باشد. وسعت این ساختمان عظیم 9 هکتار زمین می باشد و حدود 1500 اتاق دارد. زیبایی نمای ظاهری و معماری باور نکردنی آن کم‌تر از گنجینه هایی که در عقب دیوارهای محل اقامت امپراطوری سابق حفاظت می‌شوند، نیست. در این مکان همچنان موزیم هرمیتاژ که بازدید از آن به گردشگران سن پترزبورگ توصیه می شود، قرار دارد. یکی از بزرگترین موزیم‌های هنرهای زیبا در جهان که شامل هزاران آثار هنری برجسته جهان است‪.
©Sputnik/Mikhail Kireev/Michael Klimentyev/Alexei Danichev/ قلعه پتر و پاول در رودخانه نوا در سن پترزبورگ
قلعه پتروپاول در جزیره زایچیک قدیمی ترین بنای تاریخی این شهر است. روزی که بنای سنگ آن گذاشته شد، تاریخ تاسیس سن پترزبورگ محسوب می شود و تاریخ شهر با ساخت قلعه آغاز شد‪.

داخل قلعه اولین کلیسای سن پترزبورگ قرار دارد. ارتفاع این کلیسا 122.5 متر است و فرشته ای که در بالای آن قرار دارد به نماد سن پترزبورگ تبدیل شد‪.
©Sputnik/Alexei Danichev/ کلیسای "ناجی در خون" در سن پترزبورگ
©Sputnik/Alexei Danichev/ گنبد اصلی کلیسای جامع اسحاق از داخل
©Sputnik/Alexei Danichev/ کلیسای اسحاق در سن پترزبورگ
©Sputnik/Alexei Danichev/ دروازه سلطنتی کلیسای اسحاق
کلیسای "ناجی در خون"، در مکانی ساخته شد که الکساندر دوم به تاریخ اول مارس 1881 در آنجا ترور شد‪.

کلیسای اسحاق یکی از نمادهای سن پترزبورگ است. این کلیسا یکی از زیباترین سازه های گنبدی نه تنها در روسیه بلکه در جهان می باشد که ظرفیت 12 هزار نفر را دارد‪.

در ساخت کلیسای جامع چهل و سه نوع مواد معدنی مورد استفاده قرار گرفته است‪.
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمای فواره‌ی بزرگ در کنار کانال دریایی در کاخ پترهوف
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمای فواره ها در موزیم دولتی کاخ پترهوف
©Sputnik/Alexei Danichev/ نمای پل پتر کبیر در شب های سفید شهر سن پترزبورگ
یکی دیگر از جاذبه های سن پترزبورگ، باغ پترهوف می باشد که در ساحل خلیج فنلاند و در 10 کیلومتری سن پترزبورگ قرار دارد. ساخت این اقامتگاه پادشاهان در سال 1714 بر اساس طرح پتر که می خواست شبیه کاخ ورسای فرانسه باشد. با این هدف کاخ با شکوه پترهوف با فواره هایی که برای مردم تمام دنیا شناخته شده است، ساخته شد‪.

سن پترزبوگ شهر پل ها، در این شهر در حدود 800 پل وجود دارد. البته نباید باز شدن پل ها را که برای عبور کشتی ها باز می شوند، فراموش کرد که از جاذبه های گردشگری سن پترزبورگ می باشد‪.

   

ورزشگاه "سن پترزبورگ‪"
سن پترزبورگ را می توان مهد فوتبال روسیه نامید. در این شهر 24 اکتوبر 1897 اولین مسابقه تیم ملی فوتبال روسیه برگزار شد. پس از گذشت چهار سال اولین لیگ فوتبال روسیه در این شهر سازماندهی شد که بیش از دو دهه برگزار می‌شد. درحال حاظر تیم فوتبال"زنیت" یکی از تیم‌های معتبر روسیه محسوب می شود‪.

شهر سن پترزبورگ در مسابقات جام کنفدراسیونها در سال 2017 میزبان دیدار افتتاحیه و اختتامیه و دو دیدار از مسابقات گروهی این رقابت ها بود. در جریان این رقابت ها بیشترین تعداد تماشاگر حدود 200 هزار نفر را به خود اختصاص داد‪.

شهر سن پترزبورگ در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه میزبان تعدادی از مسابقات حساس به شمول یکی از دیدار های نیمه نهایی و مسابقه برای کسب مقام سوم این مسابقات خواهد بود‪.
به نظر معمار مشهور ژاپنی "کیس کورکاوا"، نمای ظاهری این استادیوم جدید شبیه به یک سفینه فضایی است که در سواحل خلیج فنلاند فرود آمده، می باشد‪.
این میدان از نظر تکنالوژی یکی از مدرن ترین ورزشگاه های جهان می باشد. این ورزشگاه مجهز به سقف قابل جمع شدن و زمین قابل تعقیر است که این خصوصیات اجازه برگزاری فعالیت در تمام سال را می دهند، از برگزاری کنسرت ها تا مسابقات مختلف ورزشی‪.
جزئیات بیشتر درباره استادیوم

   

چگونه به سن پترزبورگ برسیم
توسط طیاره: میدان هوایی بین المللی پولکوا که چهارمین میدان هوایی روسیه پس از سه میدان هوایی مسکو می باشد و روزانه صدها پرواز از نقاط مختلف دنیا را می پذیرد‪.

در ریل: سفر به سن پترزبورگ از مسکو پایتخت روسیه بسیار راحت تر است. روزانه ده ها ریل با امکانات مختلف بین این دو شهر رفت و آمد می‌کنند. ریل‌های معمولی شبانه که مسافت مسکو تا سن پترزبورگ را در 8 الی 9 ساعت طی می کنند و ریل‌های سریع السیر روزانه که این مسافت را در طول 4 ساعت طی می کنند‪.