آیا ترامپ به زودی با طالبان عکس یادگاری خواهد گرفت؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر آیا ترامپ به زودی با طالبان عکس یادگاری می گیرد؟
آیا ترامپ به زودی با طالبان عکس یادگاری می گیرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان، تا این لحظه، هرگز حاضر نشده اند که با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند، ولی اکنون گفته می شود که توافق صلح امریکا و طالبان، نزدیک شده است و ترامپ به زودی با این گروه عکس یادگاری خواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک،  روزنامه خراسان در مقاله‌ای نوشت:  هشتمین دور مذاکرات طالبان و امریکا در دوحه قطر در حالی پایان یافت که طرفین، بدون ارائه جزئیات دقیق، از حصول یک توافق کلی و امضای قریب الوقوع توافق نامه سخن گفته اند.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در مذاکرات صلح با طالبان، پس از پایان هشتمین دور گفت وگوهایش با ملا برادر، فرد شماره دوی طالبان، به دهلی رفته تا به گفته خودش، همکاری های بین المللی را برای رسیدن به صلح در افغانستان جلب کند.

ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ بار دیگربرای پیروزی در افغانستان از کشتن 10 میلیون تن سخن گفت

او در رشته توئیت هایی، گفته است که مذاکرات، پیشرفت های خوبی داشته و گفت وگوهای طرفین، اکنون بر سر تعیین مکانیسم اجرای توافقات در جریان است.

این اعلام مواضع در حالی صورت می گیرد که برخی از آگاهان معتقدند امضای اولیه توافق نامه مذکور صورت گرفته اما دو طرف، از رسانه ای کردن آن خودداری می کنند.

این مطلب تا حدی قوت یافته است که سفر روز گذشته  آلیس ولز معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی به اسلام آباد پاکستان نیز در همین راستا قلمداد شده و برخی رسانه های پاکستانی مدعی شده اند که سفر خانم ولز، با هدف فراهم کردن مقدمات سفر ترامپ به کابل و امضای رسمی توافق نامه صلح با طالبان و گرفتن عکس یادگاری مقامات امریکایی با رهبران طالبان صورت گرفته است.

مسئله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تضمین طالبان بر استفاده نکردن از خاک افغانستان توسط گروه های تروریستی، دو مسئله اصلی اختلافی میان دو طرف بود که به نظر می رسد در این دور از گفت وگوها، راه حلی برای آن پیدا شده است.

اظهارات طرفین، نشانگر آن است که امریکا، جدولی برای خروج از افغانستان را پیش روی خود دارد و طالبان نیز تعهد هایی برای قطع همکاری با القاعده و دیگر گروه های تروریستی به امریکا داده اند.

طالبان، تا این لحظه، هرگز حاضر نشده اند که با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند و اکنون که توافق صلح امریکا و طالبان، قریب الوقوع به نظر می رسد، نحوه حضور آن ها در ساختار قدرت از یک سو و تعیین تکلیف وضعیت نظام سیاسی کنونی از دیگر سو، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پیشتر نیز گزارش داد که اگر گفت‌وگوهای طالبان و امریکا در دوحه منجر به ایجاد توافقی شود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا برای جزئیات نهایی توافق در ماه سپتامبر به افغانستان سفر خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала