نباید اشتباه سوریه در لیبیا تکرار شود

© AFP 2023 / Adem Altanرجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اردوغان خواستار جلوگیری از تکرار اشتباه سوریه در لیبیا شد.

به گزارش اسپوتنیک. رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید دانشگاه ترکی- آلمانی در استامبول گفت:

" هدف اصلی ما پایان دادن به درگیری ها در منطقه است. ما با روسیه و آلمان در این زمینه فعالیت می کنیم. با پوتین (رئیس جمهور روسیه) درباره صلح در لیبیا به توافق رسیدیم. سپس کنفرانس برلین برگزار شد. در این کنفرانس با تصویب ابلاغیه ای با 55 ماده، قدم بزرگ و مهم برداشته شد. نباید اشتباه سوریه در لیبیا تکرار شود."

اردوغان: صلح در لیبیا از مسیر ترکیه عبور می کند - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان: صلح در لیبیا از مسیر ترکیه عبور می کند

به گفته وی، حفتر همچنان به حملات خود به طرابلس ادامه می دهد که باعث کشتارغیرنظامیان می شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود:"برای ایجاد ثبات باید حفتر را تحت فشار قرار داد. اگر نمی خواهیم کشور را با داعش، القاعده (هر دو گروه تروریستی در روسیه ممنوع می باشند) و مزدوران تقسیم کنیم، باید روند صلح را تسریع بخشیم. ما با دوستان آلمانی خود به صورت مشترک همکاری می کنیم، تا هر چه سریع تر بحران در لیبیا پایان یابد."

 

کنفرانس بین المللی صلح لیبیا روز یکشنبه 19 جنوری با حضور روسیه، امریکا، ترکیه، مصر، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سایر کشورها در برلین برگزار شد. فائز سراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر فرمانده اردوی ملی لیبیا در این اجلاس حضور داشتند، هر چند مذاکرات مستقیم میان آنها صورت نگرفت. اما در بیانیه پایانی کنفرانس صلح لیبیا در برلین، بر پایبندی به عدم مداخله در درگیری ها و امور داخلی لیبیا تاکید شد. سران کشورهای شرکت کننده همچنین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت ارسال تسلیحات به این کشور و ایجاد ساز و کاری جهت نظارت بر آتش بس توافق کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала