اولین و آخرین رئیس جمهور شوروی 90 مین سالگرد تولد خود را جشن می گیرد

© Sputnik / Sergey Guneev اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سالگرد تولد خود را جشن می گیرد
 
اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی سالگرد تولد خود را جشن می گیرد
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
عضو شوید
میخائیل گورباچف ، اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، امروز سه شنبه(2-مارچ)، 90 سالگی خود را جشن می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچف یکی از بزرگترین سیاستمدار جهانی ​​به مدت شش سال بالاترین مقام دولتی را در اختیار داشت و در این مدت به عنوان فردی که کشور و جهان را تغییر داد در تاریخ ثبت شده است.

میخاییل گورباچوف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.04.2019
فراخوان میخائیل گورباچف به روسیه و امریکا

وی تقریباً بلافاصله پس از انتصاب خود به عنوان دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در سال 1985 دوره جدیدی را به راه انداخت،سپس با ایجاد پست ریاست جمهوری، لغو اصل قانون اساسی آنزمان،  برنامه پرسترویکا را اعلام کرد.

با تغییر سیاست در آن لحظه در بسیاری از زبانهای جهان کلمات روسی "perestroika" و "glasnost" وارد قاموس سیاسی شدند.

 میخائیل گورباچف  اولین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود. او از سال 1985 تا 1991، دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و از سال 1988 تا 1991 رئیس دولت اتحاد جماهیر شوروی بود؛ به این‌صورت که از سال 1988 تا 1989 به عنوان صدر هیئت رئیسه شورای عالی شوروی، از سال 1989 تا 1990 به عنوان رئیس شورای عالی شوروی و از سال 1990 تا 1991 به عنوان رئیس‌جمهور اتحاد شوروی. وی از نظر ایدئولوژی، او در ابتدا به مارکسیسم-لنینیسم پایبند بود، اما از اوایل دههٔ 1990 به سمت سوسیال دموکراسی متمایل شد.

گورباچف ​​هنوز به درستی تصمیمات اساسی خود اطمینان دارد و می گوید: "البته در سیاست، امروز خیلی واضح تر دیده می شود، اشتباهاتی رخ داده است. من می دانم، بسیاری ها از من به خاطر ساده لوح بودن انتقاد می كنند. اما اگر من به مردم و مردم اعتماد نمی کرد، پس پرسترویكا اصلاً آغاز نمی شد. تعدادی مرا بخاطراین تصمیم سرزنش می کنند. اما بدون تبلیغات سایت جدید، هیچ چیز در کشور تغییرنمی کرد".  

با این حال میخایل گورباچف در 1992 بنیاد گورباچف را تأسیس کرد. در 1996 کاندید ریاست جمهوری روسیه شد اما به علت عدم محبوبیت‌اش بخاطر فروپاشیدن اتحاد شوروی حدود یک درصد از آرا را کسب کرد.

در حال حاضر وی دکتر افتخاری بیش از 30 دانشگاه در جهان را دارد، در فعالیت های بسیاری از سازمان های بین المللی شرکت می کند، سخنرانی می کند، کتاب می نویسد و به طور فعال در امور خیریه شرکت می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала